• Forside
  • SEO
  • Lokal SEO: Få flere lokale kunder via søgemaskineoptimering
Lokal SEO-Faa hjaelp fra Marketingbasen

Lokal SEO: Få flere lokale kunder via søgemaskineoptimering

Du har sikkert selv foretaget mange lokale søgninger fra din mobiltelefon, men hvor vigtigt er det for din virksomhed at rangere i lokale søgninger? Læs med her og bliv klogere på lokal SEO (søgemaskineoptimering) og få konkrete tips til hvordan din virksomhed bliver mere synlig i lokale søgninger.

Hvad er lokal SEO?

Lokal SEO er et fortløbende arbejde som kan øge din virksomheds online synlighed i et geografisk afgrænset område nær din virksomhed. Når brugeren befinder sig i dit lokalområde og søger efter de produkter eller ydelser som din virksomhed tilbyder kan du opnå en god placering i søgemaskiner som f.eks. Google. De senere år er antallet af lokale søgninger fra mobile enheder vokset, så hvis din virksomhed opererer lokalt er det vigtigere end nogensinde at prioritere lokal SEO.

Hvorfor prioritere lokal SEO?

Hvis ikke din virksomhed bliver fundet i lokale søgninger risikerer du at potentielle kunder handler et andet sted. Når dine potentielle kunder foretager en søgning målrettet specifikke virksomheder, ydelser eller produkter er de ofte langt i købsbeslutningen. Lokale søgninger er ofte basseret på et “her og nu behov” som f.eks.: 

  • når du skal finde vej, via Google Maps, til en butik/virksomhed
  • når du vil se en virksomheds anbefalinger
  • når du søger efter et bestemt produkt
  • når du vil se en butiks åbningstider
  • når du skal bruge en lokal håndværker

Sådan kommer du i gang med lokal SEO

1. Tag ejerskab over din virksomhed på Google
Det første du skal gøre er at oprette en Google MyBusiness virksomhedsprofil. Du bestemmer selv hvilket indhold der vises på profilen. Virksomheder med en Google MyBusiness profil foretrækkes af Google, og fremhæves i lokale søgninger.
Her finder du en guide til at oprette en Google MyBusiness virksomhedsprofil >>

2. Målret indholdet på din Google MyBusiness profil
Sørg for at indholdet på virksomhedsprofilen matcher det dine kunder søger efter. Her kan du med fordel få lavet en søgeordsanalyse, hvor du får undersøgt hvad dine potentielle kunder søger efter på Google. 

3. Få kunderne til at bedømme din virksomhed
Husk at indsamle kundeanmeldelser på Google, så potentielle kunder kan danne sig et indtryk af din virksomhed. Teksten der skrives i anmeldelserne figurerer også i søgninger, så hav fokus på at stille gode spørgsmål når du beder om en anbefaling.

4. Få omtale i lokale medier
Omtale i lokale medier, som f.eks. aviser, er gode links, som også kan styrke din lokale synlighed.

Få hjælp til at styrke din lokale synlighed

Som ny kunde er du velkommen til at booke et uforpligtende og gratis 20-minutters kaffe- eller telefonmøde, hvor vi afklarer om Marketingbasen er den rette samarbejdspartner for dig.

Del eller print >>

Del på facebook
Facebook
Del på linkedin
LinkedIn
Del på email
Email
Del på print
Print
Judith Jensen

Judith Jensen

Indehaver af Marketingbasen. Har siden 2014 hjulpet soloselvstændige og mindre virksomheder med at få flere loyale kunder og få mest muligt ud af de markedsføringsmidler og -ressourcer, de har til rådighed.