De 4 Emotionelle Kundetyper er en videnskabelig metode, som giver dig konkrete værktøjer til at tiltrække flere loyale kunder. Værktøjer som gør arbejdet med virksomhedens markedsføring langt lettere, hvad enten du har behov for professionel markedsføringshjælp eller selv skal trække i arbejdstøjet.
De 4 kundetyper i praksis
Konkrete og letforståelige værktøjer du kan implementere med det samme
Den største styrke ved emotionelle kundetyper er at metoden er lettere at omsætte i praksis end mange andre metoder. Jeg er tilhænger af metoder og værktøjer, som er til at forstå. Værktøjer som gør arbejdet lettere for dig i det daglige, når du selv skal udføre en række markedsføringsaktiviteter i din virksomhed.
Metoden giver dig konkrete anvisninger til hvordan du kan målrette hele din markedsføring for at tiltrække (endnu) flere loyale kunder. Det kan f.eks. være:
- Valg af markedsføringsaktiviteter og sociale platforme
- Visuel identitet (branding)
- Billeder: vinkler, udtryk/stil, anvendelse m.v.
- Farver, former og stil til grafiske elementer
- Design og strukturering af indhold til din hjemmeside, dit nyhedsbrev m.v.
- Tekst: tekstmængde og overblik over hvilke ord du med fordel kan bruge
Introduktion til de 4 Emotionelle Kundetyper:
Den røde kundetype
Den røde kundetype (også kaldet for "Zapper-typen") har et stort behov for at opnå stimuli og være "firstmover". For at sælge til og fastholde denne kundetype er det vigtigt med fornyelse, underholdning og overraskende elementer. Produktet eller ydelsen skal udvide hans horisont - f.eks. via udfordringer, spænding eller nye metoder. Han interesserer sig for design, nyeste trends og originalitet. Kundetypen elsker at "gå forrest" og drives af passion og nysgerrighed.
Købsmotivation: stimuli
Den gule kundetype
For den gule kundetype (også kaldet for "Moder-Teresa-typen") er det vigtigt at have balance i livet. Kundetypen har et udpræget behov for at der er en god relation mellem jer. For at sælge til den gule kundetype er det vigtigt at kunden kan yde omsorg gennem købet. Det kan både være omsorg for andre, eller for sig selv. Den gule vil altid vide HVEM der står bag produktet/ydelsen. Kan du gøre livet lettere og hjælpe den gule med at yde omsorg har du en tilfreds kunde.
Købsmotiovation: velvære
Den blå kundetype
Den blå kundetype (også kaldet "Jakkesæt-typen") stiller høje krav til dig som leverandør og til produktet/ydelsen han køber. Det er vigtigt at han har kontrol over enhver situation og opnår succes i alt. Derfor vil han altid stræbe bedre resultater. Han handler ikke med nogen "under hans niveau", og vil altid forsøge at opnå store rabatter. Han vil altid spørge: "HVAD får jeg ud af det?". Når du leverer en vare der sikrer ham succes har du en beslutnings- og købestærk kunde.
Købsmotivation: dominans og kontrol
Den grønne kundetype
Den grønne kundetype (også kaldet "som-jeg-plejer-typen") er den rolige, velovervejde og grundige kundetype. Han kan bekymre sig om det meste, og derfor er det vigtigt, at købsprocessen imødekommer dette. Han er meget procedureorienteret og vil altid spørge: "HVORDAN skal det gøres?". Den grønne kundetype kan ikke lide overraskelser, men foretrækker en ærlig relation og tillidsskabende elementer. Han er en meget loyal kunde, som foretrækker at handle lokalt.
Købsmotivation: sikkerhed og tryghed
Den røde kundetype
Den røde kundetype (også kaldet for "Zapper-typen") har et stort behov for at opnå stimuli og være "firstmover". For at sælge til og fastholde denne kundetype er det vigtigt med fornyelse, underholdning og overraskende elementer. Produktet eller ydelsen skal udvide hans horisont - f.eks. via udfordringer, spænding eller nye metoder. Han interesserer sig for design, nyeste trends og originalitet. Kundetypen elsker at "gå forrest" og drives af passion og nysgerrighed.
Købsmotivation: stimuli
Den blå kundetype
Den blå kundetype (også kaldet "Jakkesæt-typen") stiller høje krav til dig som leverandør og til produktet/ydelsen han køber. Det er vigtigt at han har kontrol over enhver situation og opnår succes i alt. Derfor vil han altid stræbe bedre resultater. Han handler ikke med nogen "under hans niveau", og vil altid forsøge at opnå store rabatter. Han vil altid spørge: "HVAD får jeg ud af det?". Når du leverer en vare der sikrer ham succes har du en beslutnings- og købestærk kunde.
Købsmotivation: dominans og kontrol
Den gule kundetype
For den gule kundetype (også kaldet for "Moder-Teresa-typen") er det vigtigt at have balance i livet. Kundetypen har et udpræget behov for at der er en god relation mellem jer. For at sælge til den gule kundetype er det vigtigt at kunden kan yde omsorg gennem købet. Det kan både være omsorg for andre, eller for sig selv. Den gule vil altid vide HVEM der står bag produktet/ydelsen. Kan du gøre livet lettere og hjælpe den gule med at yde omsorg har du en tilfreds kunde.
Købsmotiovation: velvære
Den grønne kundetype
Den grønne kundetype (også kaldet "som-jeg-plejer-typen") er den rolige, velovervejde og grundige kundetype. Han kan bekymre sig om det meste, og derfor er det vigtigt, at købsprocessen imødekommer dette. Han er meget procedureorienteret og vil altid spørge: "HVORDAN skal det gøres?". Den grønne kundetype kan ikke lide overraskelser, men foretrækker en ærlig relation og tillidsskabende elementer. Han er en meget loyal kunde, som foretrækker at handle lokalt.
Købsmotivation: sikkerhed og tryghed
Se videoen herunder og få svar på hvorfor i kun må henvende jer til én kundetype:
5 fordele ved at vælge en enkelt kundetype
- Du undgår fejlinvesteringer
- Du vil tiltrække (endnu) flere loyale kunder
- Du undgår tvivl om hvilke markedsføringstiltag du skal investere både tid og penge i
- Du får lettere ved at optimere din nuværende markedsføring, og optimere produkter og ydelser, så de giver dine kunder en god mavefornemmelse (og dermed øger deres købelyst)
- Du får lettere ved at udføre de daglige markedsføringsaktiviteter, fordi du ikke er i tvivl om hvad du skal gøre for at tiltrække de rigtige kunder
Du er altid velkommen til at kontakte mig for en gratis uforpligtende snak om hvordan Emotionelle Kundetyper kan styrke din virksomheds markedsføring og øge dit salg. Jeg samarbejder med en række specialister, som betyder at du kan få hjælp til hele din markedsføring.